Miltä näyttää minun Amerikkalainen yliopistomajoitus?

Tällä kertaa tarkoituksena on antaa mielikuvaa siitä, miten Vanderbiltissa majoitutaan. Vanderbilt on residential college, mikä tarkoittaa että lähtökohtaisesti kaikki kandia suorittavat majoittuvat yliopiston asuntoloihin. Ensimmäisenä vuonna asutaan ekaluokkalaisten omalla kampuksella, jossa on kymmenen eri kokoista taloa/asuntolaa. Seuraavina vuosina on mahdollisuus asua yhden tai 2-hengen huoneissa, 4-6 henkilön soluissa (jaettu olohuone, kylpyhuone ja pieni keittiö), tai 10 henkilön "taloissa" joihin haetaan erikseen ja joihin kuuluu aina jonkinlainen vapaaehtoistyöprojekti.
Kolmannen ja neljännen vuosikurssin opiskelijoilla on mahdollisuus asua kampuksen ulkopuolella, mutta vain erikoisluvalla tai tilanpuutteen sattuessa. Just nyt täällä uudistetaan asuntoloita purkamalla vanhoja taloja ja rakentamalla uusia.
Mun asuntola on toistaiseksi kampuksen uusin, valmistuessaan syksyllä 2018. Minulle oli helpotus päästä tähän uusimpaan asuntolaan, koska osasin olla melko varma että sisäilma olisi puhdasta. On muuten jännä juttu miten täällä ei puhuta sisäilmaongelmista yhtään samoissa määrin kuin Suomessa. Ainoastaan näkyvä home huomioidaan mun kokeman mukaan.
Kuinka asuntolat sitten jaetaan? Koska suurin osa muista kun ekavuosikurssilaisista toivoisi pääsevänsä soluasuntoon, etenkin uuteen sellaiseen, kampuksella toimii niin sanottu asuntola lotto tai arvonta, jossa pisteiden (kurssitason mukaan määräytyvät) perusteella pääsee valitsemaan asuntolaa ja huonetyyppiä. Mun huone on kahden hengen huone E. Bronson Ingram Collegessa, jossa on myös yhden hengen huoneita sekä 4-henkilön soluja. Tämä asuntola on jaettu siten että 2-,3-ja 4-vuosikurssilaisia on tasaisin määrin. Voin siis todeta että minulla ja mun huonekaverilla kävi melkoinen tuuri että päästiin arvonnassa uusimpaan asuntolaan.
Ohessa kuvia meidän 2-hengen huoneesta, joka on kulmahuone ja näin ollen ehkä aavistuksen suurempi verrattuna keskitasoon. Useimmissa huoneissa ei ole omaa kylpyhuonetta, vaan se löytyy käytävältä, mutta meillä kävi tuuri ja päästiin huoneeseen joka tarvittaessa palvelisi erikoistarpeessa olevia opiskelijoita, ja näin ollen siinä on oma kylpyhuone.











Comments

Popular posts from this blog

Introduction

The Big Island, Hawaii

Syksyn kuulumisia